منتديات الأردن

منتديات الأردن (http://www.jor1dan.com/vb/index.php)
-   الصوتيات والمرئيات الأسلاميه (http://www.jor1dan.com/vb/forumdisplay.php?f=7)
-   -   انشودة روعة لميس شلش (http://www.jor1dan.com/vb/showthread.php?t=257498)

شقي الاردن 02-17-2009 03:07 PM

انشودة روعة لميس شلش
 
الام .. مدرسة , ان اعددتها أعددت شعباً طيب الأعراق
فيديو , وانشودة مأثرة جداً ..
المنشدة / ميس شلش
والانشودة / للأستشهادية ريم الرياشي
وجدته في احد المنتديات .. .....................
من هنا .. اقف وإياكم على عظمة المرأة وسمو مكانتها
وتضحياتها اللامحدودة في سبيل الرقي بمجتمعها
ليس فقط من خلال عائلتها، بل من خلال قضايا أمتها
فالأم بالفعل مدرسة.. إذا ما أعددتها أعددت شعباً طيّب الأعراق[/COLOR]
http://www.jh.jo/vb/imgcache/8025.imgcache.jpg
[/FONT][/SIZE]والفيديو كليب يحكي قصّة الشهيدة ريم الرياشي بأسلوب إنشادي شيّق ورائع
وللتعرّف على القصّة سأدرج لكم نبذة بسيطة عن الشهيدة بعد قليل
وللعلم: الأنشودة باللهجة المصرية
لمشاهدة الفيديو الخاص بالانشودة /
http://www.youtube.com/watch?v=tI9VRlAeV_I
اما لتنزيلها /
http://www.4qalqilia.net/media/video/mama_rem.wmv
[SIZE=4][FONT=Simplified Arabic][COLOR=#ff0000]اضغط على الرابط بزر الفأرة اليمين / من ثم حفظ الملف بأسم ..
حجم الملفـ / 14 ميقا ..
معدل الوضوح / ممتاز
.
.
.
كلمات الانشوودة
.
.
.
.
.
«كلمات الأنشودة»
قلبك.. قلب أم.. ماهوش حجر..
حضنك.. كل حب و كله خير..
لكن.. أقوى من كل البشر..
عالمعتدى صوتك زئيــــر..شايله إيه بين أحضانك يا ماما مكانى؟!
لعبه ليه؟! أو هديه؟! جيبهالي..!
يمكن تكون لعبه لعبيده خايفه ماما توريهالي,,
وريهالي و لو شويه..
ضحى حلوه ما هيش شقيه..
مش بتاخد حاجه غير لو جايبهالي..
ماما ريم.. ليه لبستى طرحتك؟!
أنت خارجه يا ماما بره؟
طب عبيده حضرتك.. كان معاكى ف كل مرة!
مش حاتخذي عبيدة ليه؟!
لو بكى هعملو أيه؟
حتى مع بابا يا ماما.. مش بيسكت بين أديه..
مش بيسكت غير ف حضنك..
مش بياكل غير ف حضنك..
كل حاجه عنده أنت..
كل حاجه عنده حضنك..
نعمل أيه واحنا ف بعدك؟!
نفسى أعرف أيه أهم.. من عبيده و من ضحى؟!
عمالين ننده عليكي.. وإنتِ بتزيدى خطى..
طب إرجعي يا ماما أوام.. معرفش من غيرك أنام..
غير لما تحكيلنا الحكايه.. أنا وعبيده عشان ننام..
أمــــــــي .. أمــــــــي
أمــــــــي .. أمــــــــي
أمــــــــي .. أمــــــــي
أمــــــــي .. أمــــــــي
أنا وعبيده سهرانين مستنيينك.. لما تيجي تنيمينا..
أنا وعبيده يا ماما لسه محتاجينك.. تمسحى دمعة عنينا ..
يا أحلى كلمه كنت نفسى اقولها تانى..
كنت شايله ما بين اديك لغم مكانــي..
دلوقتى بس عرفت ايه كان أغلى منا..
دلوقتى بس عرفت ليه زادت خطاكي..
تسلم خطاكى و تسلمى لمسرى رسولنا..
يارتنى كنت أنا و عبيده هناك معاكـي..
و بلغى رسولنا السـلام.. وقوليله بتحبك ضحى..
و حبى مش هيكون كلام أنا بعد ماما على الخطى..

طوق الياسمين 02-22-2009 01:00 PM

[align=center]مشكور شقي
جزاك الله خير[/align]

سحر الأردن 02-22-2009 01:04 PM

هاي الأنشــودة كتير حلوة و عندياها


بس حبيت اصلحلك شغلة المنشدة / مي يسري وليس ميس شلش



وشكراً لالك شقــي




احترامي

شقي الاردن 02-22-2009 03:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طوق الياسمين (المشاركة 301530)
[align=center]مشكور شقي
جزاك الله خير[/align]

العفو اختي
النا جميعا ان شاء الله

اشكرك ع المرور
تحياتي:c (5):

شقي الاردن 02-22-2009 03:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سحر الأردن (المشاركة 301534)
هاي الأنشــودة كتير حلوة و عندياها
بس حبيت اصلحلك شغلة المنشدة / مي يسري وليس ميس شلش
وشكراً لالك شقــي
احترامي

العفو اختي
وبصراحة انا وضحت ببداية الموضوع اني نقلته من منتدى
بصراحة انا نفسي مابعرف ميس شلش
بس عجبتني الانشودة كتير
ونقتلها


تشكري ع المرور
تحياتي:c (5):

Eng. Yousef 02-22-2009 03:47 PM

انشودة روعة
والله اول مرة شفت الكليب بكيت
ولحد الآن ولا قناة فضائية بتسترجي نعرضو
مشكور شقي

شقي الاردن 02-22-2009 03:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MKGFABO (المشاركة 301605)
انشودة روعة
والله اول مرة شفت الكليب بكيت
ولحد الآن ولا قناة فضائية بتسترجي نعرضو
مشكور شقي

صح لسانك عمي

منور
يعطيك العافية
تحياتي:c (5):

نجمة المنتدى 03-24-2009 03:08 PM

[align=center]مشكوووووور اخي
الله يعطيك العافية
تحياتي [/align]


الساعة الآن 07:13 PM.

Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd
Translation by Support-ar